PUBLIKACJE_Plakaty

Plakat jazzowy w Polsce.

 

Zanim w kolejnych artykułach przejdę do przedstawiania sylwetek artystów, którzy plakat, w tym jazzowy, podnieśli do rangi sztuki, postanowiłam kilka słów poświęcić początkom formowanie się polskiej szkoły plakatu i trudnym początkom jazzu w powojennej Polsce. Historia polskiej szkoły plakatu sięga 1945 roku, kiedy Eryk Lipiński i Henryk Tomaszewski otrzymali propozycję projektowania plakatów filmowych dla Przedsiębiorstwa Państwowego Film Polski. Stryjeczna siostra Lipińskiego Hanna Tomaszewska pracowała wówczas w dziale reklamy, jak w Pamiętnikach wspominał Lipiński, „żartowaliśmy, że wybrała nas tylko ze względu na zbieżność nazwisk (z domu była Lipińska)”. Obaj artyści wyrazili zgodę na współpracę z Filmem Polskim pod warunkiem pełnej swobody artystycznej w realizacji swoich pomysłów.

Od tej pory plakaty filmowe miały być kompozycją graficzną inspirowaną treścią filmu. Było to o tyle ważne, że filmowy plakat przedwojenny, na ogół przedstawiający powiększone twarze i postacie aktorów, miał, mówiąc delikatnie, nie najlepszą opinię, kojarzony był z kiczem i tandetą, a każdy szanujący się grafik uznałby projektowanie plakatów filmowych za ujmę na honorze.

W czasie kiedy polska grafika odradzała się po drugiej wojnie światowej dzięki plakatowi filmowemu, z wojennej traumy podnosił się również jazz. W okresie międzywojennym na jego kształt w znacznym stopniu wpływ wywierali muzycy żydowscy. Większość, w tym Artur Gold, Szymon Kataszek, Arkady Flato, zginęła w gettach, obozach koncentracyjnych czy na ulicach okupowanych miast, niektórzy, jak Jerzy Rosner czy Iwo Wesby, zdołali uciec za granicę i nie wrócili już do Polski. Muzykę jazzową zaczynają tworzyć nowe pokolenia. Dużą rolę w popularyzacji jazzu po wojnie pełnią polskie filie YMCA (Young Men’s Christian Association), w których można było wypożyczać płyty i nuty, które organizowały też jam sessions. Pierwszy koncert w powojennej Warszawie odbył się w maju 1947 w sali widowiskowej jazz klubu YMCA, a poprowadził go m.in. Leopold Tyrmand, postać kultowa w dziejach powojennego polskiego jazzu.

Początkowo jazz nikomu nie przeszkadzał. Niejasna sytuacja polityczna i brak wytycznych wobec polityki kulturalnej spowodowały, że muzyka jazzowa była tolerowana i nie reagowano na jej coraz większą popularność. Sytuacja zmieniła się w 1948 roku, kiedy to czwarte Walne Zgromadzenie Kompozytorów Polskich jawnie potępiło muzykę jazzową. Rok później zjazd kompozytorów polskich określił jazz jako „muzykę burżuazyjną, wrogą, jednym słowem zabronioną”, a uprawianie jazzu za wyraz poparcia dla wrogiej socjalizmowi ideologii Zachodu. W tym samym roku proklamowano socrealizm jako wiodący nurt w sztuce. Od tego czasu dla jazzu w sztuce polskiej nie było miejsca. Jazz zszedł do podziemia i aż do czasu „odwilży” grany był głownie w prywatnych domach (m.in. w domach dr. Ferstera czy Witolda Kujawskiego w Krakowie). Tymczasem polski plakat zaczyna być ceniony nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami. W 1948 roku na Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wiedniu prekursor polskiej szkoły plakatu Henryk Tomaszewski otrzymał pięć pierwszych nagród. W 1952 roku objął katedrę grafiki na warszawskiej ASP, w której uczyły się kolejne pokolenia grafików nie tylko z Polski.

Polski plakat powoli stawał się naszym „dobrem narodowym”, zauważanym i cenionym na całym świecie, formą sztuki, w której polscy twórcy dzierżyli palmę pierwszeństwa. Za wysoką jakość artystyczną plakatu odpowiadali w tym czasie poza Tomaszewskim m.in. Jan Lenica, Waldemar Świerzy, Wojciech Fangor, Franciszek Starowieyski, Tadeusz Trepkowski i Jan Młodożeniec. Liczba wybitnych twórców plakatu była ewenementem na skalę światową.

Nie wiadomo dokładnie, kiedy i w jakich okolicznościach zaczęło funkcjonować określenie „polska szkoła plakatu”. Oficjalnie przyjmuje się, że jako pierwszy użył go Jan Lenica na łamach szwajcarskiego czasopisma Graphis w numerze 88 z roku 1960. Większość twórców zaliczanych do polskiej szkoły plakatu nie lubiła tego określenia, podkreślając, że każdy tworzy na swój sposób, we własnym stylu, tak jak czuje. Było w tym dużo racji, ponieważ w zasadzie niemożliwe jest dokładne scharakteryzowanie polskiej szkoły plakatu, precyzyjne określenie rządzących nią zasad czy konkretnego stylu. Tym, co zapewne łączyło jej twórców, wydaje się być jedynie „aluzyjność, umiejętność wykorzystania każdego tematu, by mówić o Polsce bądź o ludziach w Polsce”, prowadzenie swoistego dialogu z odbiorcą.

Gdy polski plakat przeżywał swoje najlepsze czasy, uwolniona po odwilży w roku 1955 kultura jazzowa była już nie do zatrzymania. Jazz opanował kluby, sale koncertowe, polskie kino i – podobnie jak plakat – ulice. Wielu badaczy uważa, że pod koniec lat 50. pozwalając na organizację pierwszych festiwali jazzowych, władza z kulturą jazzu po prostu przegrała.

W tym czasie plakat i jazz rozpoczęły stałą, owocną współpracę. Plakat stał się obowiązkową oprawą graficzną wszystkich znaczących wydarzeń jazzowych. Kultura jazzu objęła też największych polskich grafików. Polski jazz, podobnie jak plakat, pomimo wpływu kultury zachodniejwypracował swój własny, niepowtarzalny styl. Niektórzy dopatrują się tu wpływu polskiego romantyzmu, słowiańskiej melancholii czy potrzeby indywidualizmu.

W latach 60. doszło do dwóch wyjątkowych wydarzeń w polskiej kulturze. W 1966 roku odbyło się pierwsze Międzynarodowe Biennale Plakatu, a dwa lata później w Wilanowie otwarto pierwsze na świecie Muzeum Plakatu. W przypadku obu wydarzeń plakat jazzowy zajmował ważną rolę. Niestety, Biennale Plakatu, kiedyś prestiżowe i przyciągające twórców z całego świata,z czasem traciło swoją rangę. Na szczęście dla jazzu pojawia się coraz więcej inicjatyw propagujących plakat jazzowy. Wystawy plakatów towarzyszą takim imprezom jak m.in. Jazz w Ruinach, a od czterech lat organizowany jest międzynarodowy konkurs plakatu We Want Jazz, w którym rywalizuje coraz więcej autorów z całego świata.

Aleksandra Fiałkowska JazzPress

 

 

 

Wystawa Plakatów z kolekcji Piotra Dąbrowskiego - autor plakatu Stasys Eidrigevičius

https://rynekisztuka.pl/2021/07/20/kolekcjonowanie-plakat-rozmowa-z-piotr-dabrowski-kolekcjoner/

Galeria Plakatów - kolekcja Krzysztofa Dydo- autor plakatu Tomasz Bogusławski

https://nowy-sacz.eska.pl/krzysztof-dydo-opowiedzial-o-swojej-pasji-muzeum-przygotowalo-wywiad-z-kolekcjonerem-aa-z6rg-TpN4-STno.html

Galeria Plakatów - kolekcja Krzysztofa Dydo- autor plakatu Tomasz Bogusławski

https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-21/artykul/krotka-historia-mojej-kolekcji

Wystawa Polskiego Plakatu Jazzowego w Słowenii - autor Władysław Pluta

Wystawa Polskiego Plakatu Jazzowego w Słowenii - autor Władysław Pluta

Wystawa Plakatów z kolekcji Danuty i Jerzego Brukwickich

https://nowytarg24.tv/w-galerii-jatki-drukowany-jazz-plakaty-z-najwyzszej-polki/

Wystawa Plakatów z kolekcji Jerzego Brukwickiego

https://www.galeriabwa.bydgoszcz.pl/events/jerzy-brukwicki-rozmaitosci-publicznych-i-prywatnych-kolekcji-polskiej-sztuki-wspolczesnej/

Polski Plakat Jazzowy - autor plakatu JACEK_STANISZEWSKI

Polski Plakat Jazzowy - autor plakatu BARTOSZ_ŁUKASZONEK

1952_Zespół Pinokio

1956_Błękitny Jazz - Eryk Lipiński

1956_Jerzy Skarżyński

https://www.jazzpress.pl/felietony/plakat-jazzowy-w-polsce-tytulem-wstepu

1957_Jerzy Skarżyński

https://www.jazzpress.pl/felietony/projekt-jazz-plakat-jazzowy-w-polsce-tytulem-wstepu-ii

1958_Jerzy Skarżyński

Jazz 59 – Bronisław Modrzejewski

1961_Zbigniew Makowski

1963_Franciszek Starowieyski

Rosław Szaybo - plakaty

Rosław Szaybo - plakaty

Jazz 60 ( Jazz Jamboree 1960 ) – Rosław Szaybo

Jazz 62 ( Jazz Jamboree 1962 ) – Rosław Szaybo

Jazz Jamboree 1984 – Rosław Szaybo

Jazz Jamboree 1985 – Rosław Szaybo

Jazz Jamboree 1987 – Rosław Szaybo

Jazz Jamboree 1988 –Rosław Szaybo

Jazz jamboree 1989 – Rosław Szaybo

JAZZ nad Odrą 1994 - Rosław SZAYBO

Plakaty Muzeum Jazz Festiwal

1999_4 Muzeum Jazz Festiwal

2000_5 Muzeum Jazz Festiwal

2001_6 Muzeum Jazz Festiwal

2002_7 Muzeum Jazz Festiwal

2003_8 Muzeum Jazz Festiwal

2004_9 Muzeum Jazz Festiwal

2005_10 Muzeum Jazz Festiwal

2006_11 Muzeum Jazz Festiwal

2007_12 Muzeum Jazz Festiwal

2009_14 Muzeum Jazz Festiwal

2010_15 Muzeum Jazz Festiwal

2012_17 Muzeum Jazz Festiwal

Miles Davis - Rosław Szaybo

Miles Davis - Rosław Szaybo

Ella Fitzgerald - Rosław Szaybo

Jazz 64 – Waldemar Świerzy

Jazz Jamboree 1967 –Waldemar Świerzy

Jazz Jamboree 1976 – Waldemar Świerzy

West_Montgomery - WALDEMAR ŚWIERZY

Thelonius_Monk - WALDEMAR ŚWIERZY

Benny_Goodmann -WALDEMAR ŚWIERZY

Charles_Mingus - WALDEMAR ŚWIERZY

B.B.King - Waldemar Świerzy

John_Coltrane - WALDEMAR ŚWIERZY

Miles_Davis - wALDEMAR ŚWIERZY

Billie_Holiday -WALDEMAR ŚWIERZY

Jazz Jamboree 1965_Wiesław Bakal

Jazz Jamboree 1966_Wojciech Wenzel

Jazz Jamboree 1967_Wiktor Górka

jazz jamboree 1968 – Bronisław Zelek

Jazz Jamboree 1969 – Bronisław Zelek

Jazz Jamboree 1970_Jan Młodożeniec

Jazz Jamboree 1995_jan młodożeniec

2011_ 38 MFPJ Kalisz - Jan Młodożeniec

Jazz Jamboree 1971 – Henryk Tomaszewski

Jazz Jamboree 1972_Hubert Hilschner

Jazz Jamboree 1973 - Maciej Urbaniec

Jazz Jamboree 1974 – Jan Sawka

JAZZ nad Odrą 1972 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1973 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1974 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1975 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1976 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1977 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1978 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1981 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1981 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1989 - Jan SAWKA

JAZZ nad Odrą 1995 - Jan SAWKA

Plakaty Jana Sawkii

Zbigniew Namysłoski

OLD tIMERS

HIGH_SOCIETY

Jazz Jamboree 1975_Edward Jędrzejkowski

Jazz Jamboree 1975_Jerzy Czerniawski

https://poster.pl/plakaty/?q=Czerniawski_Jerzy

Jazz Jamboree 1983 – Roman Kalarus

Jazz Jamboree 1977 – Rafał Olbiński

https://www.jazzpress.pl/felietony/projekt-jazz-inny-swiat-rafala-olbinskiego

Jazz Jamboree 1979 – Rafał Olbiński

Jazz Jamboree 1978_rafał olbiński

Jazz Jamboree 1980 – Rafł Olbiński

Jazz Jamboree 1981 – Rafał Olbiński

1983_jerzy skarżyński

jazz jamboree 1988 – Rafał Olbiński

Jazz jamboree 1990 – Rafał Olbiński

Jazz jamboree 1991 – Rafał Olbiński

Jazz jamboree 1992 – Rafał Olbiński

Jazz jamboree 1993 – Rafał Olbiński

Jazz jamboree 1994 – Rafał Olbiński

Złota Tarka 1976 - Rafał Olbiński

Złota Tarka 1978 - Rafał Olbiński

JAZZ nad Odrą 2015 - Rafał Olbiński

JAZZ nad Odrą 2015 - Rafał Olbiński

jazz_Jantar1980 - Rafał Olbiński

Festiwal Wokalistów Jazzowych 1980

Festwal Pianistów Kalisz 1981_ Rafał Olbiński

Fortepian - Rafał Olbiński

Trębacz_Rafał Olbiński

Winter Jazz - rafał Olbiński

Malowany Ptak - Rafał Olbiński

nokturn na skrzypce - Rafał Olbiński

Jazz Forum - Rafał Olbiński