Polish Jazz

Wydawnictwo Płytowe “PolJazz” 1972-1991

Wydawnictwo Płytowe "POLJAZZ"  lata 1972 - 1991.
Otóż Klub Płytowy Biały Kruk czarnego Krążka BKCK,  a potem wydawnictwo Płytowe "POLJAZZ",  powstał w lipcu 1972 roku. Pierwszą siedzibą było pomieszczenie w lokalu Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego PSJ przy ul. Rutkowskiego  ( dzisiaj Chmielna ) 20. Pierwszym Szefem Klubu Płytowego PSJ był Jerzy Grudziński. Po wypełnieniu deklaracji członkowskiej i opłaceniu składek członkowie Klubu Płytowego otrzymywali 1 płytę winylową kwartalnie w ramach serii klubowej, a dodatkowo można było zapisać się na płyty edycji specjalnej tzw. subskrypcyjne wydawane okazjonalnie. Seria klubowa rozpoczęła się od płyty nr Z-SXL 0545 z nagraniami grupy Ossjan oraz Deep Purple w okładce wg projektu Rafała Olbińskiego tzw. "dwa gramofony". Ponieważ magazyny mieściły się min. na Bemowie, w Klarysewie, na ul.Złotej i na Rutkowskiego, a dochodziły do tego kłopoty poligraficzne, więc  płyty docierały do klubowiczów b.nieregularnie głównie w jednakowych okładkach zastępczych tzw. "biały gramofon". W związku z tym, że z powodów produkcyjnych tłocznia Polskich Nagrań "nie wyrabiała się" płyty tłoczono także w Czechosłowacji, dawnym ZSRR oraz na bratniej Kubie. Od 11-tej płyty klubowej w 1977 roku zaszły w Wydawnictwie duże zmiany, tak personalne jak i organizacyjne. Dyrektorem został Andrzej Zarębski, z jego zastępcą Marek Cabanowski. To wtedy przyjęła się nazwa Wydawnictwo Płytowe "POLJAZZ", chociaż nazwa Klub Płytowy PSJ Biały Kruk Czarnego Krążka dalej pojawiała się na płytach. W nowym logo pozostał nadal kruk i tuba gramofonowa. Samo Wydawnictwo przeniosło się na ul. Emilii Plater 49 do nowo powstałego Klubu Jazzowego AKWARIUM, którego pierwszym Szefem był Henryk Górski. POLJAZZ usadowił się w przeszklonym pokoiku na parterze, a w piwnicach były pomieszczeniach magazynowe. Po opanowaniu sytuacji logistycznej przez księgową Albinę Nowakowską płyty zaczęły dość regularnie docierać do klubowiczów. Tłoczenie płyt powierzono wyłącznie Pronitowi. Nastąpiły również zmiany wydawnicze: utrzymano serię klubową, rozbudowano edycję subskrypcyjną oraz wprowadzono do niektórych płyt wkładki informacyjne tzw. inserty w postaci dwustronnie zadrukowanych kartek wielkości ok. 30 x 30 cm, tak by zmieściły się do okładki. Zawierały zwykle foto wykonawcy na awersie oraz dane dyskograficzne i artykuł napisany przez znanego dziennikarza muzycznego na rewersie. Powstało 12 takich insertów, w tym jeden podwójny. Dodatkowo z powodów ekonomicznych uruchomiono serię tzw. promocyjną czyli płyty realizowane na życzenie konkretnych artystów i zespołów rozprowadzane jako subskrypcyjne. Bardzo trafnym posunięciem było zorganizowanie w Akwarium własnego studia nagrań, w którym Panowie Leszek Wójcik i Andrzej Lipiński nagrywali gwiazdy polskiego i światowego jazzu występujące w Klubie na co dzień, a właściwie co noc oraz w czasie min. festiwali Jazz Jamboree. Pokłosiem tych działań były min. płyty specjalne : Miles Davis Jazz Jamboree 1983, Ray Charles Jazz Jamboree 1984 oraz powtórnie Miles Davis Jazz Jamboree 1988, a także 2 płyty Muddy Watersa.

W okresie swego istnienia Wydawnictwo Płytowe wydało 44 płyty klubowe 12", 5 płyt winylowych 7" , 2 płyty tzw. reklamowe, 3 płyty specjalne i około 300 płyt subskrypcyjnych. w tym min. takie rarytasy 4 płytowy box Muzyka Krzysztofa Komedy czy płyty Mieczysława Kosza , Tomasza Stańki i innych. Na licencji firmy Storyville wydano 10 płytowe wydawnictwo BLUES ROOTS , na licencji Folkways Records 11 płytowy box pn. JAZZ LEGENDS , a na licencji GNP Crescendo min. : serię THE LEGACY OF THE BLUES oraz płyty Duke Ellingtona, Dizzie Gillespiego czy Layonela Hamptona. Nie należy też zapominać o wydawnictwach książkowych : Polska Dyskografia Jazzowa 1955 - 1972 autorstwa M.Cabanowskiego i H.Cholińskigo oraz Katalog POLJAZZ autorstwa Sabiny Madeji.

 POLJAZZ zamierzał tłoczyć także płyty CD. Niestety był to już "łabędzi śpiew" tego wydawnictwa. Z pierwszych zapowiedzianych dziesięciu płyt ukazało się zaledwie pięć :

CD-PSJ-1 Jazz Band Ball Orchestra Take The "A" Train, wyprodukowana we współpracy z zachodnioniemiecką firmą Emmscherland.
CD-PSJ-5 Ryszard Szeremeta Don Roberto And Doña Mercedes
CD-PSJ-6 Ryszard Szeremeta Constellation
CD-PSJ-7 Andrzej Kurylewicz Muzyka Kameralna
CD-PSJ-8 After Blues and Friends

Planowano również wydanie trzech CD oznaczonych CD-PSJ-2, CD-PSJ-3 i CD-PSJ-4 i poświęconych muzyce Komedy. Niestety płyty te nie ujrzały światła dziennego. Ukazała się jeszcze płyta Time Killers - Karolak & Szukalski & Bartkowski nie wiedzieć czemu z numerem Poljazz CD -62. W sumie więc ukazało się 8 płyt CD.

Wydawnictwo Płytowe "POLJAZZ" odegrało niebagatelną rolę tak w rozwoju polskiej fonografii głównie z muzyką jazzową, jak i w propagowaniu tej muzyki w jakże trudnych latach przemian. Zakończyło swoją działalność w grudniu 1991 roku.

Opracował : Jacek KAROLAK

Płyty winylowe 12″ – płyty w edycji reklamowej

Płyty winylowe 12″ – na licencji Folkways Records

Płyty winylowe 12″ – edycja Pronit

Inserty do płyt winylowych 12″ Poljazz

Płyty CD

Forum entuzjastów Poljazzu

Płyty winylowe 12″ – edycja dla członków klubu BKCK

Płyty winylowe 12″ – na licencji Storyville

Płyty winylowe 12″ – w okładce export

Foldery do płyt klubowych 12″

Książki & Katalogi

Pamiątki & Gadżety

Płyty winylowe 12″ – edycja dla subskrybentów

Płyty winylowe 12″ – na licencji GNP Crescendo

Okładki zastępcze do płyt 12″

Płyty winylowe 7″ – single

Publikacje

Płyty winylowe 12″ – płyty w edycji specjalnej

Płyty winylowe 12′ – na zamówienie EMPIK-u

Okładki “samoróbki” do płyt 12″

Okładki zastępcze do płyt 7″ – singlii

Ulotki & Druki ulotne & Foldery