Płyty winylowe - Alma ART
Impulsem do powstania Alma-Artu była śmierć kompozytora Andrzeja Bieżana – Mitan zainicjował cykl, by wydać nagrania zmarłego w wypadku samochodowym kolegi. W serii ukazało się 9 płyt, a każda z nich została wytłoczona w nakładzie 1000 egzemplarzy. Wszystkie płyty miały wyjątkową oprawę graficzną, ich okładki zaprojektowali uznani artyści awangardowi, tacy jak Edward Krasiński, Andrzej Szewczyk, Ryszard Winiarski, Jerzy Czuraj i Tadeusz Rolke. Każdy egzemplarz jest autonomicznym dziełem sztuki współczesnej, płyty zresztą znajdują się w muzealnych kolekcjach lub były prezentowane na wystawach w muzeach i galeriach Nowego Jorku, Paryża, Barcelony, Berlina i Moskwy.
Pierwsze 5 albumów z serii ukazało się w 1984 roku, a więc w czasie głębokiego kryzysu ekonomicznego trawiącego Polskę Ludową. Artyści zaanektowali pustostan przy ulicy Siennej w Warszawie, który przerobili na winylową manufakturę. Nie lada wyzwaniem okazało się samo zorganizowanie materiałów potrzebnych do stworzenia okładek: 10 kg kilogramów czerwonych kredek z Fabryki Wyrobów Biurowych w Pruszkowie czy dwóch ton tektury z Wojskowych Zakładów Kartograficznych. Do tego szereg niezbędnych pozwoleń z ministerstw, umów z tłocznią w Pionkach, itd.
Twórcy używali także niecodziennych materiałów. Do stworzenia okładek albumu „Lapsis” Krzysztofa Knittla użyto między innymi… obciętych włosów kompozytora. Płyta „Psalm” została zawinięta w biały obrus z charakterystyczną metką, a chyba najbardziej dziś rozpoznawalna okładka albumu „Ptaki” Andrzeja Mitana, który jest zapisem performensu artysty przy akompaniamencie papug ze sklepu „Egzotyka”, została pokryta stalową siatką. Dobrze zachowane egzemplarze z nierozciętą siatką na internetowych aukcjach kosztują dziś nawet od dwustu do czterystu euro.
https://culture.pl/pl/artykul/biale-kruki-czarnego-krazka-pozadane-i-drogie-polskie-winyle