1965_Wystawa okładek płytowych

Z inicjatywy Stanisława Cejrowskiego 10 października 1965 r. EL-Klub Jazzu Tradycyjnego w porozumieniu z Federacją Polskich Klubów Jazzowych i Galerią EL zorganizował „I Międzynarodową Wystawę Kopert Płyt Jazzowych”. Plakaty reklamujące imprezę wykonał własnoręcznie Gerard Kwiatkowski. Zdjęcia upamiętniające wydarzenie wykonał Jerzy Błeszyński. Do organizacji włączyła się nie tylko Polska Federacja Jazzowa ale również „Ars Polona”, „Polskie Nagrania” oraz redakcje pism „Melodie” z Czechosłowacji, „Down Beat” z USA oraz „Jazz” z Polski. Przygotowania do wystawy trwały blisko dwa lata. Wydrukowano w języku angielskim w nakładzie 4 tyś. egzemplarzy prospekt, który został rozesłany do wytwórni płytowych, popularyzatorów jazzu, periodyków jazzowych, rozgłośni radiowych i telewizyjnych kilkudziesięciu krajów. Prospekt zawierał oprócz zaproszenia do wzięcia udziału w wystawie dużo informacji o polskim ruchu jazzowym. Mowa o Polskiej Federacji Jazzowej, EL-Klubie Jazzu Tradycyjnego oraz informacje o Centrali Handlu Zagranicznego, „Ars Polona”, „Jazz Jamboree”, przedsiębiorstwie „Polskie Nagrania” i o dorobku Krzysztofa Komedy.

Głównym celem wystawy było porównanie w skali międzynarodowej walorów artystyczno-reklamowych okładek płyt jazzowych oraz dążenie do zastąpienie w Polsce nieestetycznych opakowań płyt przez nowe interesujące okładki, które zachęcić miały do zakupu danej płyty. Wystawa została podzielona na działy: Jazz tradycyjny lat 1917-1926 (okres prymitywny, jazz nowo orleański), Jazz klasyczny lat 1927-1945 (swing – duże i małe zespoły, New Orleans Revival), Jazz nowoczesny lat 1945-1965 (be-bop, cool, hard bop, west coast, east coast, bossa nova), Blues i autentyczny „Rhythm and Blues” oraz inne gatunki np. Dixieland. Na wystawę nadesłano 232 kopert płytowych i projektów reprezentujących 26 wytwórni z dziesięciu państw. Koperty nadesłano z Meksyku Finlandii, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Czechosłowacji, Afryki Południowej, NRF, Norwegii, Polski i Danii. Zaprezentowano wytwórnie płytowe: Skandinavska Grammophon AB, Odeon, Philips Ton Gesellschaft MBH., Atlantic, E.M.I., Limelight, Mercury, Philips, Sonet, Supraphon, Verve, New Orleans Jazz Museum, Storyville, Lipmann and Bau Concert Buro, Mainstream, Metronome Records BmbH., Polskie Nagrania, Coral, Polydor, M.G.M., United Artists Jazz, Brunswick, Norway Philips, Time, Finetone Oy, Discos Tizoc. Blue Note, Columbia. Ars Polona dostarczyła na wystawę koperty krajowych płyt jazzowych.

W czasie trwania wystawy odbywały się w Galerii EL i w „EL-Klubie” występy krajowych zespołów tradycyjnych. Prezentowano muzykę z płyt mono i stereo. W listopadzie 1965 r. w Galerii EL pokazane zostały retrospektywnie plakaty imprez jazzowych minionego dwudziestolecia. Plakaty z festiwali, jam session, koncertów, imprez typu „jazz i poezja”. W osobnym dziale przedstawiono periodyki o jazzie. Z Elbląga wystawa przeniesiona została do Warszawy gdzie eksponowana była w kuluarach Filharmonii Narodowej w czasie międzynarodowego festiwalu Jazz Jamboree. W styczniu 1966 r. pierwsza Międzynarodowa Wystawa Koperty Płyt Jazzowych dzięki inicjatywie redaktora naczelnego czechosłowackiego pisma „Melodie” dr Lubomira Dorużki była eksponowana w Pradze. Następnie została przedstawiona na festiwalu jazzowym w Związku Radzieckim w Tallinie. Wystawę przygotował Gerard Kwiatkowki. Nagrodzone i wyróżnione prace były eksponowane w maju 1966 r. na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie. „EL-Klub Jazzu Tradycyjnego” funkcjonował do lat 70.

źródło :http://archiwalna.galeria-el.pl/el-klub-jazzu-tradycyjnego.html