EABS _ Electro-Acoustic Beat Sessions
Wszystko zaczęło się od improwizowanych sesji we wrocławskim klubie Puzzle, na których występowali coraz to nowi instrumentaliści. Sami członkowie EABS, czyli Electro-Acoustic Beat Sessions, mówią, że zespół kształtował się jako pewnego rodzaju idea, ”rekonstrukcja dekonstrukcji” i hołd dla twórczości klasyków czarnej kultury muzycznej, od jazzu do hip-hopu: Ahmada Jamala, Gila Scotta-Herona, J Dilli, Pete’a Rocka. Jamal jest jednym z wielu wielkich jazzowych pianistów – inspirował się nim Miles Davis, który miał w repertuarze kilka jego utworów – wyróżniał się niezwykłym poczuciem rytmu i przestrzeni, wielu krytyków podkreśla duchowe aspekty jego muzyki. Scott-Heron był nie tylko muzykiem, ale i poetą, pisał funkujące protest songi śpiewane przez Czarne Pantery, jest uznawany za jednego z ojców rapu. J Dilla i Pete Rock to producenci i raperzy, duchowi spadkobiercy jazzu – na ich przykładzie świetnie widać, ile hip-hop zawdzięcza poprzednim pokoleniom.
W 2015 roku EABS przygotowali set na Memorial To Miles Jazz Festival w Kielcach. Zespół pokazał szerokie spektrum stylistyczne jazzu, zabierając publiczność w podróż przez 40 lat twórczości Milesa, odświeżając utwory z okresu 1959–1991. Koncert został zaprezentowany również w innych miastach (Wrocław, Gdańsk).
EABS nagrali swoją debiutancką płytę w hołdzie dla muzyki Krzysztofa Komedy. Muzycy przyglądają się jego muzyce z lat 1962–1967, czyli etiudom baletowym, bogatemu dorobkowi muzyki do filmów (fabularnych, dokumentalnych, krótkometrażowych, animowanych) i projektowi, w którym Komeda zilustrował poezję polskich poetów recytowaną po niemiecku („Jazz i poezja”). Na płycie pojawił się tylko jeden gościnny instrumentalista, ale z najwyższej półki: Michał Urbaniak, nazywany przez niektórych Urbanatorem, muzyk współpracujący z Komedą i Davisem.
Electro-Acoustic Beat Sessions występują w składzie: Marek Pędziwiatr (klawisze, głos), Marcin Rak (perkusja), Vojto Monteur (gitara elektryczna), Paweł Stachowiak (gitara basowa), Spisek Jednego (gramofony), Olaf Węgier (saksofon), Jakub Kurek (trąbka) i Maciej Jakimiuk (realizator dźwięku).
EABS zostali okrzyknięci Wrocławskim Artystycznym Odkryciem 2013 roku, zdobyli nagrodę WARTO – przyznawaną przez Gazetę Wyborczą. W 2017 roku otrzymali Mateusza w kategorii ”Wydarzenie jazzowe”, nagrodę przyznawaną przez Program III Polskiego Radia. Występowali na jednej scenie z Dave’m Liebmanem (grającym z Elvinem Jonesem czy Milesem Davisem), Natalią Lubrano, Abradabem (Kaliber 44), Vieniem (Molesta Ewenement), Te-Trisem, Waldemarem Kastą, Michałem Urbaniakiem, Miką Urbaniak, Jesse’em Boykinsem III, Tawiahem, Raashanem Ahmadem, siostrami Pauliną i Natalią Przybysz (dawniej Sistars) i legendarnym Jeru The Damaja.
źródło : https://culture.pl/pl/tworca/electro-acoustic-beat-sessions-eabs