Wanda Warska 1930 – 2019

WANDA WARSKA  (1930 – 2019 ) polska wokalistka jazzowa, wykonawczyni poezji śpiewanej i kompozytorka, artystka kabaretu literackiego „Piwnica pod Baranami” w Krakowie, od 1963 mieszkała w Warszawie, gdzie od 1965 prowadziła „Piwnicę Artystyczną”.

Wanda Warska była legendą poetyckiej piosenki i jazzu. Jej najpopularniejsze utwory to między innymi: „Oczy masz niebiesko-zielone”, „W Weronie”, „Szukaj mnie”. Do historii przeszła jej wokaliza z „Pociągu” Jerzego Kawalerowicza, można usłyszeć ją także w filmie „Wszystko na sprzedaż” Andrzeja Wajdy. Główna interpretatorka utworów skomponowanych przez jej męża, Andrzeja Kurylewicza. Bezkompromisowa animatorka niezliczonych przedsięwzięć artystycznych. Mecenas sztuki wysokiej.

Ukończyła Średnią Szkołę Muzyczną i Szkołę Baletową im. Stanisława Miszczyka w Poznaniu. Studiowała na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.

Od ósmego roku życia Wanda Warska uczyła się gry na fortepianie, później śpiewu u Janiny Janowskiej-Kopczyńskiej i Franciszka Delekty. W 1954 roku została solistką krakowskiego zespołu MM 176 Jerzego Borowca. W 1955 roku rozpoczęła współpracę z Andrzejem Kurylewiczem. Wraz z nim, prywatnie mężem, dokonała pierwszych nagrań z prowadzonym przez niego Sekstetem Organowym Polskiego Radia w Krakowie. Wanda Warska zadebiutowała jako wokalistka jazzowa podczas 5. Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w Warszawie. Na 1. Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Sopocie w 1956 roku wystąpiła z Kwintetem Andrzeja Kurylewicza. Rok później śpiewała na tym festiwalu z zespołem Hot Club Melomani. Współpracowała także z zespołem Jazz Believers. W latach 1958–1971 brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym Jazz Jamboree w Warszawie jako wokalistka zespołów Andrzeja Kurylewicza.

Wanda Warska była legendą poetyckiej piosenki i jazzu. Jej najpopularniejsze utwory to między innymi: „Oczy masz niebiesko-zielone”, „W Weronie”, „Szukaj mnie”. Do historii przeszła jej wokaliza z „Pociągu” Jerzego Kawalerowicza, można usłyszeć ją także w filmie „Wszystko na sprzedaż” Andrzeja Wajdy. Główna interpretatorka utworów skomponowanych przez jej męża, Andrzeja Kurylewicza. Bezkompromisowa animatorka niezliczonych przedsięwzięć artystycznych. Mecenas sztuki wysokiej.

Ukończyła Średnią Szkołę Muzyczną i Szkołę Baletową im. Stanisława Miszczyka w Poznaniu. Studiowała na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.

Od ósmego roku życia Wanda Warska uczyła się gry na fortepianie, później śpiewu u Janiny Janowskiej-Kopczyńskiej i Franciszka Delekty. W 1954 roku została solistką krakowskiego zespołu MM 176 Jerzego Borowca.

W 1955 roku rozpoczęła współpracę z Andrzejem Kurylewiczem. Wraz z nim, prywatnie mężem, dokonała pierwszych nagrań z prowadzonym przez niego Sekstetem Organowym Polskiego Radia w Krakowie.

„Jedyną parą, która uprawiała coś w rodzaju cyganerii we dwoje, byli Kurylewiczowie, to znaczy Wanda Warska i Andrzej Kurylewicz. Oboje z kresów, a przynajmniej jakąś kresowością rodziców podszyci, jednocześnie pełni wewnętrznego ciepła, ale i jakiejś azjatyckiej pokrętności – tyleż miłej, co tajemniczej – oboje żyjący muzyką w swoisty, domowy sposób, jakby melodie i piosenki smażyły się na patelni razem z naleśnikami, oboje jakby wiecznie z sobą skłóceni, a jednocześnie okropnie się kochający, oboje zgodni, ale i oboje kapryśni (zwłaszcza Kuryl – trudny, nieznośny czasami), oboje jakby wiecznie w drodze, w wozie, a jednocześnie budujący wciąż nowe piwnice, strychy, chaty i pałace, biedni i bogaci, posiadacze kuchni pełnej ziół i skrzyń pełnych bajkowych skarbów, byli – uf – Kurylewiczowie jakąś osobliwą rodziną, do której przychodziło się rano na śniadanie, a wychodziło o szóstej wieczorem (tyle bowiem zabierało Wandzie czasu usmażenie jajecznicy, włączywszy w to wstanie z łóżka, kupienie jajek, uszycie sobie po drodze nowego kapelusza i ułożenie pięciu piosenek).”
[Agnieszka Osiecka, „Szpetni czterdziestoletni”, Warszawa 1984]

Wanda Warska zadebiutowała jako wokalistka jazzowa podczas 5. Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w Warszawie. Na 1. Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Sopocie w 1956 roku wystąpiła z Kwintetem Andrzeja Kurylewicza. Rok później śpiewała na tym festiwalu z zespołem Hot Club Melomani. Współpracowała także z zespołem Jazz Believers. W latach 1958–1971 brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym Jazz Jamboree w Warszawie jako wokalistka zespołów Andrzeja Kurylewicza.

„W krakowskiej Piwnicy pod Baranami była pierwszą jaskółką jazzu” – napisał o niej Krystian Brodacki w „Historii jazzu w Polsce”.

żródło : https://culture.pl/pl/tworca/wanda-warska

 

WANDA WARSKA_Płyty winylowe Polish Edition

WANDA WARSKA_Płyty winylowe World Edition

https://www.discogs.com/release/24298769-Wanda-Warska-Trio-Andrzeja-Kurylewicza-Kwartet-Andrzeja-Kurylewicza-Somnambulicy

WANDA WARSKA_Płyty CD Polish Edition

WANDA WARSKA_Płyty CD World Edition

WANDA WARSKA_Memorabilia

WANDA WARSKA_Plakaty

WANDA WARSKA_Publikacje